donderdag

Laatste nieuws

Laatste nieuws is dit: na de laatste opinion is de diagnose officieel anders dan de eerdere diagnose.
Van Groningen ( astrocytoom graad drie ) via Rotterdam ( oligodendroglioom graad twee/ drie) naar Nijmegen.
Het is nu een oligodendroglioom graad drie. Ze hebben graad drie genomen omdat ze er zeker van willen zijn dat bij behandeling er ook goed en voldoende behandeld wordt.

Voor mij is de prognose beter dan bij een astrocytoom. Ik hoop dat ik nog mag meehelpen behangen wanneer de jongens op zich zelf gaan wonen.
Wel is het zo dat er nu een operatie aan zit te komen. Ze gaan proberen zoveel mogelijk tumorweefsel te verwijderen. Ze kunnen nog steeds niet alles weghalen. Maar ze gaan voor zo'n 70%.
Om er zeker van te zijn dat ze geen fouten maken, wordt het een wakkere operatie. Ik moet er niet al te diep over nadenken, want dan bel ik direct af!
De operatie zal een aantal uren duren en een gedeelte daarvan zal ik wakker zijn.
Ze zullen dan tijdens het verwijderen van de tumor steeds eerst checken of er hersenfuncties in zitten. Wanneer ze bij het gedeelte komen waarvan ze denken dat het graad drie is, en het blijkt inderdaad dat mijn spraakcentrum daarin zit, dan moeten ze er af blijven. Dan kunnen ze dat gedeelte niet verwijderen. Dat zou jammer zijn, maar dan weten we dat wel.
En ze kunnen een nog betere diagnose stellen, aan de hand van het verwijderde weefsel zodat de behandeling er nog strakker op afgestemd kan worden.

Het duurt even voordat ze het hele team bij elkaar hebben, maar ik zal binnen een paar weken opgeroepen worden. Allemaal behoorlijk spannend dus.

De jongens zijn ook weer helemaal bijgepraat. Volgens mij zijn ze wel iets opgelucht....

2 opmerkingen:

  1. Gelukkig weet je nu wel wat ze precies gaan doen, maar het blijft natuurlijk spannend.
    Het klinkt in elk geval dat ze heel erg hun best gaan doen en de beste mensen er op gaan zetten! Da's wel fijn. Kan me voorstellen dat je op ziet tegen het "wakker zijn" tijdens de operatie. Ik zou ook liever onder zeil zijn. Maar goed, als het niet anders kan... huuuh.

    We duimen dat je gauw bericht krijgt en dat alles voorspoedig zal verlopen, met goeie resultaten.

    Liefs, Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Monique, Ik heb je verhaal met belangstelling gelezen. 2 jaar geleden is bij mijn zwager (toen 44 jaar, 2 jonge kinderen) ook een anaplastisch oligodendroglioom vastgesteld. Hij is ook in Nijmegen geopereerd. Je bent er vast in goede handen. Heel heel veel succes, sterkte en moed toegewenst. Silvia

    BeantwoordenVerwijderen